De Nationale Voorleeskampioen 2021 is Mohammed (12) uit Delft

De achtentwintigste landelijke finale van De Nationale Voorleeswedstrijd is gewonnen door Mohammed Oulad Chaib uit Delft van Obs De Schatkaart. Mohammed mag zich nu een jaar lang De Nationale Voorleeskampioen 2021 noemen. Mohammed las met veel emotie voor, en wist deze over te brengen op het publiek. In TivoliVredenburg (Utrecht) las hij voor uit Blauwe plekken van Anke de Vries.

Naast Mohammed wisten ook Nora (11) uit Deventer en Charley (11) uit Utrecht een podiumplaats te veroveren. Zij werden respectievelijk tweede en derde. Over alle deelnemers had de jury lovende woorden. “De finalisten hadden heel leuke, gevarieerde boeken gekozen. De kwaliteit van alle twaalf finalisten was heel goed, wat onze keuze er niet makkelijker op maakte. Opvallend was dat er geen zenuwen te zien waren bij de finalisten,” aldus juryvoorzitter Manon Sikkel.

De winnaar, Mohammed, maakte bij de jury veel indruk: “Ik was vooral onder de indruk van de emotie die hij wist over te brengen. Hij had ook goed contact met het publiek, heel knap!”, zo sprak Manon Sikkel lovend over de Zuid-Hollandse kampioen. Naast De Nationale Voorleeskampioen is Mohammed het komende jaar de speciale kinderdirecteur van het Kinderboekenmuseum in Den Haag.

In totaal deden er dit jaar 2837 schoolkampioenen uit heel Nederland mee aan De Nationale Voorleeswedstrijd. Via lokale finales in bibliotheken werden hieruit de beste voorlezers geselecteerd voor de provinciale finales. De winnaars van de provinciale finales streden vandaag om de titel De Nationale Voorleeskampioen 2021. Favoriete schrijvers waren dit jaar Roald Dahl en Tosca Menten. Het meest voorgelezen boek van 2020-2021 was net als vorig jaar Dagboek van een muts van de Amerikaanse schrijver Rachel Renee Russell

Coronavirus

In verband met de maatregelen rondom het coronavirus vond de finale dit jaar plaats in TivoliVredenburg via een livestream. Klasgenootjes van de finalisten konderen via de livestream van zich horen, waardoor er geen gebrek was aan aanmoediging.